دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه

سی ام تیر، روز پیروزی ملت ایران بر استبداد و استعمار

در اکثر ادوار تاریخ در سرزمین ها و کشورهای گوناگون همواره مبارزه با استبداد ، سیاستهای استعماری و مبارزه در جهت کسب حقوق از دست رفته و پایمال شده و نیز مبارزه با بی عدالتی ها در سنگرهای مقاومت مردمی از جایگاه و مرتبه ارزشمندی برخوردار بوده و خواهد بود. مبارزه با نظام استبدادی که در آن یک شخص بر اساس یک نهاد دیرپای؛ بر مردم حاکم مطلق بوده و رابطه مردم به عنوان شهروندان بدون حقوق شهروندی با حاکمیت، یکجانبه و مردم اسیر تصمیم های فردی و بی چون و چرای حاکمان بوده اند مبارزه ای قابل احترام است.

در نظام های استبدادی، حاکم مستبد سعی دارد مردم را از پرسشگری باز دارد و پرسشگران را سرکوب کند در این نظام ها زورمداری و غلبه آوری، اتکا به نیروی مزدوران، توطئه گری و تک گویی به منزله ی ابزار سلطه ی استبداد نقش و جایگاه ویژه ای دارند. با تامل و بررسی در نظام های سیاسی گذشته ایران در میابیم که حکومتهای ایران عموما فردی، مطلقه، استبدادی و خود محور بوده اند و در طول تاریخ پر نشیب و فراز ایران استبداد یا قدرت شخصی به عنوان ویژگی اصلی ساخت قدرت های سیاسی در این کشور حضوری مستمر و مداوم داشته است. از ویژگی های جامعه ایران در این دوران ها میتوان از عدم مشارکت عمومی در تصمیم گیریها، عدم آگاهی مردم از حقوق خود و آشنا نبودن آنها با وظایف سیاسی، بی تفاوتی، کناره جویی از سیاست و امور اجتماعی را نام برد.اما نباید فراموش کرد که افراد و اشخاص و جریانهایی در طول تاریخ ایران زمین علیه این استبداد عَلَم مبارزه را بر دوش کشیده و می کشند و این جریانها از دوران مشروطه ظهور و نمودی ارزشمند یافته اند. دولت ملی و مردمی مصدق نیز از جریانهایی بوده که همواره در جهت مبارزه با استعمار و استبداد نمونه بارزی در تاریخ ایران و الگویی در خاورمیانه بوده است.

در جریان نهضت ملی ایران، قیام ملی سی تیر 1331 نقطه عطفی در مبارزات نهضت ملی و از جنبش های اصیل سیاسی – اجتماعی تاریخ معاصر ایران و اوج تجلی اراده مستقیم مردم در تاسیس دولت مبنی بر خواست ملت بود. قیام سی تیر فریاد کوبنده ملت در بند، علیه سیاستهای استعماری قدرتهای خارجی بود،تا ملت ایران را در جهت تامین منافع خود به بازی گیرند. مردم ایران با خون خود در روز خونین سی تیر توطئه علیه نهضت ملی ایران را در هم شکستند و بار دیگر درخت نهضت ملی ایران را با خون خویش آبیاری نمودند.

در طی این سالها جبهه ملی ایران گرچه با ناملایمات و سنگ اندازی های درونی و بیرونی روبرو بوده است اما به یُمن اندیشه، افکار و اراده ملی میهنی و مبارزه با استبداد همچنان درخت تنومندی را که به خون شهیدان راه میهن آبیاری شده حفظ و حراست کرده و خواهد کرد.

جبهه ملی ایران سالروز قیام خونین سی تیرماه را گرامی میدارد و یاد و نام شهیدان این روز را به نیکی یادآوری می کند و این روز را گواهی برپیروزی نیرو و ارده ملت ایران بر حکومتها و قدرت های جبار می داند.

تهران – جبهه ملی ایران

سی ام تیر ماه 1395