دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه

29 اردیبهشت را « روز استقلال و آزادی » نام بگذاریم

یکصدوسی وپنج سال قبل در روز 29 اردیبهشت ماه سال 1261 خورشیدی در محله سنگلج تهران در خانواده میرزا هدایت الله آشتیانی وزیر دفتر ناصرالدین شاه وملک تاج خانم نجم السلطنه نوه عباس میرزا، فرزندی پای به عرصه وجود نهاد که بعدها نه تنها برای ایران، بلکه برای تمام کشورهای جهان سوم، اثر گذار گردید. او اسطوره جاویدان تاریخ ایران دکترمحمد مصدق بود.

مصدق در جوانی از مبارزان انقلاب مشروطیت در این سرزمین بود و پس از آن هم پیام رسان آن انقلاب آزادیخواهانه برای نسل های بعدی گردید. او اولین ایرانی است که به دریافت درجه دکترای حقوق نائل شده است. اوچند دوره نماینده مجلس شورای ملی، چند بار استاندار و در چند کابینه وزیر شد وبالاخره بر مسند نخست وزیری دولت ملی ایران تکیه زد. از او در تمام مقامات ومناصبی که به عهده گرفت چیزی جز صداقت ودرستی وپاک دستی دیده نشد. او هرگز اجازه نداد که درحوزه مدیریتش ناپاکی ونادرستی وسوء استفاده از اموال مردم روی دهد. او با تمام وجود به آزادی های سیاسی واجتماعی وعقیدتی باور داشت. وآزادی را سر منشاء اعتلا وتمام پیشرفت های کشور می دانست وبه جهت همین نگرش بود که به ایجاد تشکل ها واحزاب و آزادی آن ها و آزادی مطبوعات وآزادی انتخابات توجه تام وتمامی داشت.

در راستای همین طرز تفکربود که در آبانماه 1328 سازمان جبهه ملی ایران را بنیان نهاد وبا تشکیل دادن همین سازمان بود که موفق شد همراه چند تن از هم فکرانش به مجلس شانزدهم راه یافته وقانون ملی شدن نفت را به تصویب برساند و پس از آن بود که او برای به اجرا در آوردن آن قانون ، مسئولیت نخست وزیری را پذیرفت .

مصدق به استقلال کشور عمیقا باورمند بود و قصد او از ملی کردن نفت و خلع ید از شرکت نفت ایران وانگلیس، صرفنظر از استیفای حقوق مادی ملت ایران، کوتاه کردن دست استعمار انگلیس ودخالت های ناروای آن دولت در کلیه شئون سیاسی واجتماعی واقتصادی ایران بود . شرح افکار واندیشه های مصدق وخدمات ارزشمندش به ایران، در طول بیش از هفتاد سال زندگی سیاسی، نیاز به نوشتن نه یک کتاب بلکه کتاب ها دارد و واضح است که در این یاد آوری مختصر به مناسبت سالروز تولدش نمی گنجد .

جبهه ملی ایران ، خانه سیاسی دکتر محمد مصدق به ملت شرافتمند وحق شناس ایران پیشنهاد میکند که به پاس احترام و تجلیل از آن بزرگ مرد تاریخ ، روز 29 اردیبهشت سالروز تولد مصدق را « روز استقلال و آزادی » نامیده و درتقویم های ملی به همین نام ثبت نمایند . 

بیست ونهم اردیبهشت 1396

تهران – جبهه ملی ایران