دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه

کودتای ننگین

در روز هفتم اردیبهشت ماه 1330 دکتر محمد مصدق بعد از یک عمر تلاش و مبارزه در راه آزادی و استقلال ایران و اندک زمانی پس از آنکه قانون ملی شدن نفت را به تصویب نهایی مجلسین رسانید ، مسئولیت نخست وزیری و تشکیل دولت را پذیرفت . او برنامه دولت خود را در دو ماده خلاصه کرد . 1- اجرای قانون ملی شدن نفت 2- اصلاح قانون انتخابات . رهبر خردمند نهضت ملی ایران در ماده اول برنامه دولت خود ، پایان دادن به چپاول بیرحمانه منابع نفتی ایران توسط دولت استعمارگر انگلیس و افزون بر آن جمع کردن بساط نفوذ سیاسی آن دولت را  که همچون دولتی مخفی و ناپیدا در درون حاکمیت ایران ریشه دوانیده و مشغول فرمانروایی بود، مورد نظر داشت یعنی اینکه به طور خلاصه مبارزه ضد استعماری هدف اصلی مصدق در ماده اول برنامه دولت ملی بود. او در ماده دوم برنامه دولتش ، اصلاح قانون انتخابات را در جهت تحقق انتخابات آزاد و استقرار حاکمیت ملی در این کشور برای مقابله با استبداد داخلی ، هدف خود قرار داده بود.

مصدق در زمانی کمتر از دو ماه از شروع کار دولت خود ، خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس و تسلط ملت  ایران بر منابع نفتی خود را تحقق بخشید. او در اولین بخشنامه ای که در مقام نخست وزیری صادر کرد به شهربانی کل کشور موکدا دستور داد که آزادی مطبوعات و آزادی قلم را پاس بدارد . او آزادی احزاب و اجتماعات را برای ملت ایران به ارمغان آورد. او به اصلاحات گسترده ای در زمینه های مختلف سیاسی واقتصادی واجتماعی و در جهت رفاه و اعتلای کشور دست زد و توانست با افزایش صادرات غیر نفتی وجلوگیری از واردات غیر ضروری ، بدون فروش نفت بیلان اقتصادی کشور را مثبت نماید . مصدق با برداشتن گام های بلند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ایران را به کشوری مستقل، دموکراتیک و در راه پیشرفت و توسعه تبدیل نمود که در موقعیت یک الگو و نمونه برای کشورهای استعمار زده جهان سوم قرار گرفت . و این چیزی بود که قدرت های جهانی آن را برنتابیدند و تنها راه چاره خود را براندازی دولت ملی ایران دیدند.

سرهنگ وود هاوس مامور عالیرتبه اینتلجنت سرویس انگلیس به دستور چرچیل برنامه کودتا را طراحی کرد. طرح به تصویب آلن دالس رئیس سازمان مرکزی آمریکا ” سیا ” رسید. جان فاستر دالس وزیر خارجه آمریکا آن را تایید کرد و ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا دستور اجرای طرح را صادر نمود . ابرقدرت دیگر جهانی یعنی اتحاد جماهیر شوروی هم در جریان عملیات ” آژاکس ” قرار گرفت و موافقتش جلب گردید. آنگاه ژنرال نورمن شوارتسکف آمریکایی به ایران وارد شد و در ملاقات با محمد رضا شاه ، حمایت او را برای اجرای کودتا و براندازی دولت ملی مصدق به دست آورد. کرمیت روزولت رئیس منطقه ای ” سیا ” در خاورمیانه برای به عهده گرفتن فرماندهی عملیات، مخفیانه وارد ایران گردید. شاپور ریپورتر مسئول سازمان اینتلجنت سرویس انگلیس در ایران ، نیروهای خود را در اختیار کرمیت روزولت قرار داد . و بالاخره مجموعه ای از دربار و درباریان ، چند صد نفر افسران اخراج شده از ارتش ، لشگر گارد شاهنشاهی ، بخشی از نیروهای ژاندارمری و شهربانی ، برخی از روحانیون وابسته به دربار ، اراذل و اوباش خریداری شده توسط دلارهای آمریکایی ، بعضی از نفوذی ها و عوامل رخنه کرده در درون نهضت ملی و پشتیبانی هنگ های نظامی کرمانشاه و اصفهان و رشت کودتای ننگین 28 مرداد 1332 را شکل دادند . و راه دستیابی ملت ایران به توسعه و پیشرفت و اعتلا در سایه آزادی و استقلال را سد نمودند.

اکنون که شصت و پنج سال از وقوع آن کودتای ننگین سپری شده ، هر دیده ژرف بین وهر انسان فکور و اندیشمندی میتواند به وضوح ریشه ی همه نابسامانی ها و مصائب بزرگ کنونی ملت رنجدیده و مظلوم ایران را در آن کودتای شوم و عمل کرد 25 ساله آن کودتاچیان جستجو نماید . اما هیئت حاکمه جمهوری اسلامی که در همه جا از کودتای 28 مرداد 32 به عنوان یک حرکت غیر انسانی و ضد حاکمیت ملی ایران نام برده و سودجویی می کند واخیرا خواستار جبران خسارات ملت ایران ناشی از آن کودتا از دولت آمریکا میگردد ، در مورد سرکوب و خشونت نسبت به مردم این کشور  و بستن راه بر جبهه ملی ایران یعنی خانه سیاسی مصدق و پویندگان راه او چه پاسخی خواهد داشت؟

28 مرداد 1397

تهران شورای مرکزی جبهه ملی ایران

[divider]