دسته‌ها
اعلاميه و بيانيه برجسته ترین ها

بیانیه جبهه ملی ایران به مناسبت سالگرد حماسه جاودان قیام سی تیر 1331

قیام ملی سی ام تیرچون نگینی درخشان بر تارک تاریخ ایران نشسته است

ملت بزرگ و با فرهنگ ایران از بیش از یکصد و بیست سال قبل ، برای کسب آزادی و استقلال  و عقب راندن ارتجاع و استبداد ، در تلاش و جانفشانی بوده و همچنان در این جنبش و پیکار مقدس درگیر است. در همین سال های اخیر ، خیزش های تیر ماه 78 ، خرداد 88 ، دی ماه 96 ، آبان ماه و دیماه 98 نمونه ها و فرازهایی از این تلاش خستگی ناپذیر هستند. در عرصه ی این نبرد برای آزادی، چه انسان های شریفی که جان باختند و چه فرزندان غیوری از این مرز و بوم که درخون خود درغلتیدند و قیام ملی سی ام تیر 1331 اوجی با شکوه از این تلاش مداوم و پر افتخار ملت ایران است .

انقلاب مشروطیت در سال 1285 توسط پدران بیدار فکر ما به منظور رهایی از ستم استبداد مطلقه و تحصیل آزادی و استقرار حاکمیت ملی به منصه ی ظهور رسید. اما متاسفانه در آغاز پیروزی ، با استبداد صغیر محمد علیشاهی و سپس با کودتای 1299 رضا خانی مواجه گردید و قانون اساسی مشروطیت که برای برقراری مردم سالاری و حاکمیت ملی تدوین شده بود، پایمال حکومت های دیکتاتوری گردید. با وقوع حوادث شهریور 1320 و سقوط رضا شاه، دوباره سپهر سیاسی ایران به قانون اساسی مشروطه، حقوق ملت، پارلمان ملی، احزاب مختلف و مطبوعات آزاد معطوف گردید و در این فضایی که طلسم اختناق شکسته شده بود ، آرام  آرام وبه تدریج نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق، شخصیتی که حامل پیام انقلاب آزادیخواهانه مشروطیت بود، شکل گرفت و  نهال نوپای نهضت ملی ایران روز به روز به سمت بلوغ و پختگی پیش رفت و در سال 1328 این نهضت  در وجود سازمان جبهه ملی ایران که با شعار انتخابات آزاد و ملی شدن نفت به میدان آمده بود، تبلور یافت.

رهبر جبهه ملی ایران، پس از به تصویب رساندن قانون ملی شدن نفت در مجلسین شورای ملی و سنا، در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه 1330 به منظور به اجراء در آوردن قانون ملی شدن نفت، مسئولیت تشکیل دولت را پذیرفت و دولت ملی را تشکیل داد. دولت ملی مصدق، برای اجرای قانون ملی کردن نفت، پنجه در پنجه بزرگترین قدرت های  استعماری جهان افکند. او با ملی کردن نفت بساط شرکت نفت ایران و انگلیس را که نماینده و کارگزار استعمار بریتانیای کبیر در ایران بود، در هم پیچید و بعد با مدافعات متمدنانه و قانون مدارانه، اقدامات بین المللی دولت انگلیس را در شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان داوری لاهه با شکست روبرو  ساخت. دکتر مصدق سپس با هوشیاری و آگاهی تمام، متوجه صحنه ی داخل کشور شد و دریافت که ایادی استعمار و عوامل بیگانه برای به شکست کشاندن نهضت ملی شدن نفت، مشغول توطئه چینی علیه دولت ملی در داخل هستند. لذا برای مقابله با دسیسه های داخلی که اکثرا توسط نظامیان گوش به فرمان شاه صورت می گرفت، در روز 25 تیر ماه 1331 هنگام معرفی کابینه جدید خود مصمم گردید که به عنوان نخست وزیر دولت مشروطه ، پست وزارت جنگ را بر طبق قانون، در اختیار بگیرد. تا بتواند ارتش را در کنترل داشته و از کارشکنی نظامیان جلوگیری نماید و چون با این درخواست قانونی او موافقت نشد ، استعفاء داد و در انتظار قضاوت ملت در خانه نشست. قوام السلطنه نخست وزیر شد و با اعلامیه ای سراسر توهین و تهدید نسبت به ملت ایران زمامداری خود را آغاز کرد.

دولت قوام السلطنه بیش از 5 روز دوام نیاورد و در روز سی ام تیر با قیام خونین ملت ایران از صندلی نخست وزیری یه زیر کشیده شد و دکتر محمد مصدق با حمایت و پشتیبانی جانانه ملت ایران بر اریکه قدرت باز گشت. سی ام تیر روز پر افتخاری است که ملت ایران با نثار خون خود، نهال آزادی و استقلال ایران را آبیاری کرد و نشان داد که تا چه حد برای آزادی و استقلال وطن خود هزینه پرداز است. جبهه ملی ایران یاد و خاطره قیام ملی سی ام تیر را گرامی می دارد و به روان پاک شهدای گلگون کفن آن روز تاریخی و همه شهدای راه آزادی و استقلال ایران، از انقلاب مشروطیت تا به امروز درود می فرستد و امید دارد که با این فداکاری های 120 ساله ، سرانجام ملت ایران به آزادی و استقلال که سرمنشاء عدالت و توسعه وپیشرفت است، دست یابد .

                                                                  سی ام تیرماه 1399

                                                             تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران