دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه برجسته ترین ها

روز ملی شدن نفت و جشن ملی نوروز را به هموطنان عزیز تبریک می‌گوییم

بیست و نهم اسفند1399 هفتادمین سالروز ملی کردن نفت به رهبری دکتر محمد مصدق بنیانگذار جبهه ملی ایران است. در سال 1280 خورشیدی، امتیاز اکتشاف و بهره برداری از نفت و گاز سراسر ایران به جز استان های شمالی، از طرف مظفرالدین شاه قاجار برای مدت 60 سال به «ویلیام ناکس دارسی» مهندس معدن تبعه انگلیس واگذار شد، که البته بعدها چندین شرکت کوچک و بزرگ انگلیسی جایگزین «دارسی» گردیدند. سهم ایران در این قرارداد فقط 16 درصد از منافع بود که گیرندگان امتیاز با حساب سازی و استخراج و فروش مخفیانه، از پرداخت همین مبلغ ناچیز هم طفره می رفتند. در سال 1312 که 32 سال از مدت قرارداد سپری شده بود، رضا شاه پهلوی قرارداد را ظاهرا لغو نمود و آن را در آتش بخاری سوزاند. اما خودش مجددا قراردادی برای مدت 60 سال با شرکت انگلیسی منعقد کرد. یعنی در عمل  32 سال بر مدت قرارداد« دارسی» افزود.

دکتر مصدق و یارانش پس از سال ها تلاش و مبارزه توانستند در مجلس شانزدهم ، با فشار و پشتیبانی افکار عمومی ، قانون ملی کردن نفت را از تصویب بگذرانند  که در روز 29 اسفند 1329 این قانون از تصویب مجلس سنا هم گذشت و نهایی گردید . با ملی شدن نفت، علاوه بر استیفای حقوق مادی ملت ایران، استقلال سیاسی وطن ما هم تحقق پیدا کرد. زیرا که شرکت سابق نفت انگلیس و ایران بر اساس اسناد و مدارک متقن، مانند دولتی مقتدر در تمام شئون کشور ما حکم رانی می نمود، تا جایی که توسط دست های نا مرئی خود، نخست وزیر و اعضای کابینه و نمایندگانی از مجلس ومقامات مهم لشکری وکشوری را تعیین می کرد. ملی شدن نفت موجب تحولات عظیم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در میهن ما گردید. احساس غرور و توانمندی که ملی شدن نفت در روحیه ملت ایران بر جای گذاشت، سبب تغییرات فرهنگی و اجتماعی چشم گیری در جامعه ایران گردید. با ملی شدن نفت ایران، تحولات نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای استعمار زده منطقه و در کلیه کشورهای جهان سوم مشاهده شد. ملی شدن نفت خدمت بزرگی بود که با صفحاتی زرین در تاریخ این سرزمین برای همیشه باقی خواهد ماند.  اما هزاران افسوس که چه در رژیم گذشته و چه در دوران پس از انقلاب ، قدر و ارزش ملی کردن نفت را که بر پایه استقلال کشور استوار  بود پاس نداشتند و از نفت ملی شده در راه تعالی کشور وتغییرات بنیادی بهره ی لازم را نگرفتند.

تصویب نهایی قانون ملی شدن نفت در آخرین روز اسفند ماه موجب تقارن جشن ملی شدن نفت با جشن نوروز باستانی گردید  و از سال 1329 به بعد ملت ایران، این دوجشن را به طور همزمان برگزار می نماید و امسال در نوروز 1400 ما درحالی با این دو عید خجسته روبرو می شویم که ملت ایران، سالی پر از درد و رنج و مصیبت را پشت سر گذاشته است. در سال 1399 ما از یک طرف با پاندمی کرونا و مرگ بسیاری از هموطنان عزیز در اثر ابتلا به این بیماری که به علت بی کفایتی و ندانم کاری حکومت در میهن ما بسیار سهمگین تر از کشور های همسایه و بسیاری دیگر از کشور ها ظاهرگردید، مقابله داشتیم و از طرف دیگر تداوم اختناق و استبداد و زیر پا نهاده شدن حقوق اولیه و انسانی ملت ایران را هم چنان شاهد بودیم . هم چنان زنان و مردان آزادیخواه و حق طلب ایران در زندان ها به بند کشیده شده اند و تعدادی از جوانان وطن خواه ما به جوخه های اعدام سپرده شدند. در کنار این مصائب ، ملت ایران  زیر فشار فقر و بیکاری ، تورم وگرانی افسار گسیخته و روز افزون ، کمر خم کرده و طاقتش طاق شده است. جبهه ملی ایران علیرغم تمام فشارهای مذکور، جشن ملی شدن نفت وجشن نوروز باستانی را به ملت بزرگ ایران تبریک می گوید و امیدوار است سال آینده سال تحقق حاکمیت ملی و رفع همه معضلات موجود در مقابل ملت ایران باشد . در آستانه سال نو ، ما هم چنین یاد ونام شخصیت های ملی بزرگواری را که در طول سال گذشته از میان ما رفتند مانند آقایان مهندس هوشنگ خیراندیش ، جواد شرف الدین، دکتر محمد ملکی، دکتر فریبرز رئیس دانا، حاج مرتضی زندی، حاج اصغر حاجی بابا و مهندس محمدرضا دیبا را گرامی می‌داریم.

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

بیست و هشتم اسفندماه 1399