دسته‌ها
اعلاميه و بيانيه

سالروز تولد دکتر محمد مصدق را گرامی می داریم

محمد مصدق در روز 29 اردیبهشت 1261 خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود و اکنون در یکصد و سی و سومین سالروز تولد آن بزرگ مرد تاریخ ایران قرارداریم. او در طول زندگی 84 ساله پرفراز و نشیب و پرافتخارش همواره در راه کسب آزادی ملت ایران و استقلال این سرزمین و برقراری عدالت اجتماعی تلاش کرد و در این راه بارها خود و خانواده اش را در معرض خطر و نابودی قرار داد. او به آزادی به مثابه کلید اصلی برای گشودن راه سعادت مردم و اعتلای کشور مینگریست.

اولین بخش نامه او در مقام نخست وزیری به شهربانی کل کشور مبنی بر اینکه هرکس، هرچیز که در باره او نوشته باشد شهربانی حق تعرض به نویسنده را ندارد، اعتقاد عمیقش را به آزادی بیان و آزادی قلم و گام برداشتن در راه اجرای این عقیده را به اثبات رسانید. مصدق به استقلال کشور و قطع کردن دست نفوذ قدرت های استعماری باور داشت ولی او با راه ها و روش های اصولی و مطابق با عرف دیپلماسی متداول در جهان با قدرت های سلطه گر مقابله میکرد و در زمانی که کارشکنی ها و دسیسه های دولت انگلیس در راه ملی کردن نفت و اجرای خلع ید از شرکت نفت انگلیسی را مشاهده کرد بازهم خردمندانه و باروشی شایسته و انسانی و در مجامع ذیصلاح جهانی با دولت انگلیس برخورد کرد و اجازه نداد به حیثیت و فرهنگ و تمدن ایران کمترین خدشه ای وارد گردد.

پس از اقدامات ضداستعماری مصدق و ملی کردن صنعت نفت ایران و خلع ید از شرکت نفت انگلیسی بود که جمال عبدالناصر از مصدق به نام رهبر ملل شرق یاد کرد و به پیروی از او کانال سوئز را ملی اعلام کرد. و احمد سوکارنو او را آغازگر جنبش های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه در کشورهای جهان سوم دانست. مصدق به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت به عنوان محوری مهم برای بقاء و شکوفائی و پیشرفت و امنیت کشور نگاه میکرد و در هر فرصتی به تامین حقوق کارگران و کشاورزان واقشار ضعیف جامعه تاکید میورزید. مصدق در طول زندگی هرگز به هموطنان خود دروغ نگفت و خدعه نکرد و صداقت و تقوای سیاسی از مشخصات بارز اومحسوب میشد. او در طول زندگی خود مناصب و مقامات دولتی مختلفی را عهده دار گردید ولی در هر موقعیتی جز پاکی و پاکدستی و ساده زیستی و دوری جستن از تجملات از او دیده نشد. مصدق هیچگاه در حوزه مدیریت خود اجازه سوء استفاده از اموال مردم رابه کسی نداد.

امروز نام مصدق به منزله نمادی از آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی در اذهان آحاد ملت ایران نقش بسته است. در روزهای پس از انقلاب در سراسر کشور و در تمام شهرهای کوچک و بزرگ، مردم شریف و حق شناس ایران، بهترین خیابان ها و یا مهمترین بناها و موسسات شهر خود را به نام مصدق مزین کردند ولی دریغ و تاسف که امروز 37 سال پس از انقلاب، انحصارطلبان نگذاشتند تا اثری از آن ابراز علاقه ملت ایران بر جای بماند. و حاکمیت جمهوری اسلامی حتی از ادای احترام ملت ایران به آرامگاه مصدق در سالروز تولد و سالروز درگذشت آن قهرمان ملی ممانعت به عمل می آورد.

جبهه ملی ایران به عنوان خانه سیاسی مصدق سالروز تولد آن بزرگ مرد تاریخ را به ملت ایران و همه پیروان او تبریک میگوید و تاکید میکند که امروز هم، راه اعتلای ایران، دستیابی به آموزه های سیاسی مصدق یعنی برقراری آزادی و استقلال وعدالت اجتماعی و جداکردن حوزه دین از عرصه حکومت میباشد.

تهران – جبهه ملی ایران
29/2/1394

دیدگاهتان را بنویسید