دسته‌ها
درباره ما معرفي اعضاء

دکترسید حسین موسویان : رئیس هیئت رهبری-اجرایی و رییس شورای مرکزی جبهه ملی ایران

سید حسین موسویان  (1320) پزشک، سیاستمدار و رئیس هیئت رهبری- اجرائی و شورای مرکزی جبهه ملی ایران است

دکتر سید حسین موسویان در سال 1320 در تهران به دنیا آمد تحصیلات خود را در دبستان ترقی و و دبیرستانهای ترقی و مروی به پایان رسانید ودر سال 1339 در رشته پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. وی تحصیلات پزشکی خود را تا مقطع تخصص داخلی (قلب و گوارش) ادامه داد. در زمان پهلوی دوم دکتر موسویان بیش از سه بار از ادامه تحصیل در دوره تخصص (با وجود اخذ رتبه اول ورودی) با اعمال نظر ساواک محروم می شود. او اگرچه مدتی به عنوان استاد مدعو در دانشکده های پزشکی به تدریس مشغول می گردد اما به دلیل فعالیت های سیاسی در جبهه ملی ایران از عضویت در هیئت علمی دانشگاه و تدریس در دانشکده پزشکی باز می ماند.

فعالیت های سیاسی دکتر موسویان از سال 1337 و در سازمان دانش آموزی نهضت مقاومت ملی و بعد از آن در سازمانهای دانش اموزی و دانشجویی جبهه ملی ایران ادامه یافت. او در زمان فعالیت جبهه ملی ایران در دهه چهل نماینده دانشجویان رشته پزشکی در سازمان دانش جویان و کمیته دانشجویان دانشگاه تهران بود. و در همین رابطه بیش از نه بار دستگیر شد.

در سال 1356 و با اغاز مجدد فعالیت های جبهه ملی ایران دکتر موسویان فعالیت های خود را در جبهه ملی شدت بخشیده و در سال 1358 به عضویت هیئت اجرائی جبهه ملی ایران در آمده و به عنوان مسوول سازمانهای جبهه ملی و تشکیلات انتخاب می شود و فعالیت های خود را در جهت ایجاد تشکیلات و بازسازی و ایجاد سازمان های جبهه ملی ایران آغازمی نماید.

او در این دوران به عنوان مدیر اجرایی پیام جبهه ملی در کنار دکتر مهدی آذر و اصغر پارسا فعالیت می کند. پیام جبهه ملی به عنوان تنها تریبون مجموعه جبهه ملی در ان دوران محسوب می گردید که از سال 1359 تا 1360 و قبل از صدور حکم ارتداد جبهه ملی ایران در 74 شماره منتشر شد.

متینگ مخالفت جبهه ملی ایران با قانون اساسی1358

دکتر موسویان در دو متینگ مهم و بزرگ جبهه ملی ایران نقشی اساسی داشت نخست به عنوان مدیر و سخنران متینگ جبهه ملی در مخالفت با قانون اساسی و اعلام عدم مشارکت و رد آن و دیگر به عنوان سخنران متینگ 25 خرداد 1360 که در مخالفت با لوایح چهارگانه که در راس آن لایحه قصاص وجود داشت.

در این دوران و پس از صدور حکم اردتداد جبهه ملی توسط رهبر وقت انقلاب دکتر موسویان بیش از دو سال بصورت مخفی زندگی کرد.

در سال 1372 و با فراخوان ادیب برومند رهبر فقید جبهه ملی دکتر موسویان به همراه دکترعلی اردلان، دکترپرویز ورجاوند، حسین شاه حسینی، حسن لباسچی هیئت اجرائی جهت بازسازی جبهه ملی ایران را تشکیل دادند و اختیارات تفویض شده به دکتر مهدی مویدزاده از سوی هیئت های رهبری و اجرائی در دهه شصت مجددا به این هیئت برگردانده شد.

پس از پیوستن اعضای شورای جبهه ملی و تکمیل شوار وی به عضویت در هیئت اجرایی انتخاب شده و با توجه به کناره گیری دکتر حجازی به عنوان رئیس هیئت اجرایی و مسوول سازمانهای و تشکیلات جبهه ملی انتخاب می شود

دکتر موسویان در پلنوم الهیار صالح از سوی منتخبین سازمانها مجددا به عضویت در شورا انتخاب شده و از سوی اعضای شورا به عنوان عضو و ریس هیئتاجرائی انتخاب می گردد.

سال 1396 و در پی درگذشت ادیب برومند رهبر فقید جبهه ملی ، دکتر موسویان به عنوان رئیس هیئت رهبری و رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران انتخاب میشود.

او پس از انقلاب و از سال ٥٩ به بعد چندين بار احضار و باز جويى شده و مدتى نيز در زندان اوين زندانى مى شود. وی همچنین در یادبودی که جبهه ملی ایران برای بی نظیر بوتو در مسجد ولی عصر تهران  برگزار کرده بود از سوی مامورین لباس شخصی و نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد که منجر به بستری شدن او می گردد.