دسته‌ها
درباره ما شخصيت‌ها

ادیب برومند (رهبر جبهه ملی ایران-1373-1395)

عبدالعلی ادیب برومند (زادهٔ ۱۳۰۳ در گزبرخوار – ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ در تهران)

استاد ادیب برومند شاعر ملی ایران، وکیل دادگستری و رئیس هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود.
استاد ادیب برومند در سال 1303 در روستای (شهر فعلی) گز از شهرستان بُرخوار استان اصفهان به دنیا آمد . و تحصیلات خود را تا مقطه متوسطه در اصفهان به پایان برده و برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به دتهران آمد و لیسانس حقوق را در سال 1325 از دانشگاه تهران اخذ کرد.

دوران تحصیل او با اشغال تهران و سپس نهضت ملی شدن نفت همراه بود . استاد برومند که خود ملی گرایی پرشور و روزگاری قصد تاسیس حزبی ملی داشت به حزب ایران پیوسته و با اشعار و نوشتار خود به تقویت آزادی‌خواهی و استقلال طلبی و حسّ ملی گرایی می پردازد.
با تأسیس جبهه ملی ایران توسط چهره‌هایی چون محمد مصدق و حسین فاطمی و آغاز نهضت ملی شدن نفت، ادیب برومند با قلم و زبان به حمایت از آنان برخاست و با اشعار ملی خود که بارها از رادیو و به دستور دکتر مصدق پخش شد ملیون را یاری می کند. بعد از کودتای ۲۸ مرداد  و سقوط دولت یملی دکتر مصدق، ادیب برومند به همراه بسیاری از یاران مصدق چون محمد نخشب و سید رضا زنجانی و … برای فعالیت سیاسی به نهضت مقاومت ملی پیوسته تا اینکه در سال ۱۳۳۹ به همراه الله‌یار صالح، غلام‌حسین صدیقی، باقر کاظمی و کریم سنجابی و … به عنوان هیئت موسس جبهه ملی ایران  فعالیت های این مجموعه را دوباره آغاز کردند. استاد برومند در کنگره جبهه ملی ایران در سال 1341 به عنوان منشی کنگره انتخاب شدند . او طی دوره فعالیت جبهه ملی در دهه چهل بارها دستگیر و زندانی شد.

در جریان انقلاب 1357 جبهه ملی تحت رهبری کریم سنجابی به جمع مخالفان سلطنت پهلوی و استبداد پیوست و پس از پیروزی انقلاب، ادیب برومند به عضویت در هیئت رهبری جبهه ملی انتخاب شد و در راه برقراری دمکراسی و جمهوری فعالیت کرد. بعد از انقلاب و خروج کریم سنجابی از دولت موقت، جبهه ملی به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخت و در اواخر سال ۱۳۵۸ و پس از تصویب قانون اساسی تبدیل به یکی از مخالفین جمهوری اسلامی شد و سرانجام در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰، بعد از تظاهرات جبهه ملی علیه لایحه قصاص، روح‌الله خمینی جبهه ملی را مرتد نامید و حکم ارتداد آنان را صادر کرد و به دنبال این نطق روح‌الله خمینی، فعالیت‌های جبهه ملی سرکوب شد.

بعد از گذشت سیزده سال، با وجودمخالفت و فشار شدید وزارت اطلاعات، جبهه ملی در سال ۱۳۷۳ تحت رهبری ادیب برومند و با حضور برخی دیگر از ملیون و اعضای شورای مرکزی و نظیرعلی اردلان،حسین شاه‌حسینی، حسین موسویان، پرویز ورجاوند و مسعود حجازی مجدداً احیا شد و به تلاش خود در راه ایجاد دموکراسی ادامه داد. استاد ادیب برومند در طی این سالها ریاست شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی ایران را تا زمان فوت دراسفندماه سال 1395برعهده داشتند.

طولانی‌ترین دوره از فعالیت‌های جبهه ملی، در زمان رهبری استاد ادیب برومند رقم خورده‌است.
ادیب برومند خواستار جدایی دین از حکومت بود.

سایت رسمی استاد ادیب برومند

استاد برومند در ویکی پدیا