دسته‌ها
اعلاميه و بيانيه

همچنان سایه شوم کودتا بر بام وطن پابرجاست

در آستانه شصت و هفتمین سالگرد کودتای ننگین۲۸ امرداد1332، همچنان سایه شوم کودتا بر بام وطن پابرجا است. و با گذشت 67 سال ابعاد زیان ‌بار کودتا همچنان نمایان است. تاریخ به نیکی گواه آن است ،  که اراده ملی که در قالب نهضت ملی شدن صنعت نفت خود را نمودار کرد، توانست به رهبری دکتر محمد مصدق یک دولت ملی و مستقل و دموکرات را بنیان گذارد که  در تاریخ ایران، تبلوری از اصول استقلال، آزادی و عَدالت و دموکراسی راستین باشد. مصدق نه تنها با تحقق ملی شدن صنعت نفت، توانست پایه‌های بنای  استعمار و استیلای خارجی را در هم فرو ریزد که با محقق نمودن آزادی های اساسی ملّت ایران ، تحولی عمیق در تاریخ وطنمان ایجاد نماید .

دولت ملی دکتر مصدق با اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس ، ضمن استیفای حقوق مادی ملت ایران ، استقلال سیاسی کشور را تامین و تثبیت کرد . زیرا شرکت غاصب نفت ایران و انگلیس در میهن ما ، حکومتی پنهانی در دل حکومت ایران بر پا ساخته بود که در تمام موارد اداری ، سیاسی و اقتصادی کشور مداخله داشت .

بر طبق اسنادی که از خانه ” سدان ” یکی از مدیران شرکت سابق نفت ایران و انگلیس به دست آمد ، معلوم شد ، که آن شرکت در وکیل و وزیر شدن افراد و حتی توصیه برای نخست وزیری اشخاص مداخله داشته است. دکتر مصدق با نگاه موکد به استقلال و با فراهم کردن بستری مناسب برای بروز و ظهور آزادی های سیاسی مانند آزادی مطبوعات ، آزادی احزاب و آزادی اجتماعات و تظاهرات ، شالوده یک جامعه مستقل و دموکرات را ریخت ،که قطعا  استقلال و آزادی ، پیامد هایی مانند عدالت اجتماعی و توسعه در پی خواهد داشت ، چنانکه طلیعه آن در افق جامعه ایران هویدا گردیده بود .

دکتر مصدق توانست بدون فروش نفت ، اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کند و بیلان اقتصادی را مثبت ارائه نماید . او در سیاست خارجی اعتقاد به صلح و دوستی و همکاری وتعامل با کلیه کشور های جهان و در عین حال حفظ احترام متقابل با همه قدرت ها و قرار نگرفتن در زیر سلطه ی آن ها را داشت . و همین طرز تفکرکه او آن را موازنه منفی می دانست ، اصول و پایه فکری پیدایش کشورهای جنبش عدم تعهد گردید . دولت ملی مصدق با حمایت و پشتیبانی ملت توانست گام های بلندی در جهت اعتلای کشور و توسعه آن بر دارد .  از این حیث  ابر قدرت های جهانی ، انگلیس ، آمریکا و از لحاظ و جهاتی هم اتحاد شوروی تاب تحولات ایران‌زمین  را نداشتند  و از این که ایران الگویی از استقلال و دموکراسی و پیشرفت و توسعه در این منطقه از جهان باشد بر آشفته بودند و به این جهت ، با طرحی نظامی اطلاعاتی با همکاری یکدیگر و بهره گیری از عوامل و مزدوران داخلی خود و مرتجعان ، عملیات براندازانه را  علیه دولت ملی پی افکندند. امروز اطلاعات افشاء شده گسترده ای در زمینه چگونگی کودتای 28 مرداد 32 منتشر گردیده و همه از چگونگی این خیانت بزرگ در حق ملت ایران آگاهی دارند و همه می دانند که تمام تلخ کامی های امروزین ملت ایران هم ریشه در همان کودتای خائنانه وسیاست سرکوب واستبداد و وابستگی رژیم برخاسته از کودتا دارد ، که با دریغ همچنان تداوم یافته است .

                                                                         بیست وهشتم  امرداد 1399

                                                                       تهران شورای مرکزی جبهه ملی ایران