دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران درباره ما معرفي اعضاء

بانو فرشید افشار – عضو دیرپای شورای مرکزی و مسئول سازمان زنان جبهه ملی ایران

بانو فرشید افشار متولد مهر ماه 1315 در محله قنات آباد تهران است. مادرش «عالیه کسروی» مدیر دبیرستان «نصرتیه کهن» و مادر بزرگش «شمس الرؤسا افشار»، موسس آن مدرسه بودند. پدرش محمد باقر افشار» قاضی خوش نام دادگستری و از شاعران کلاسیک بود.

تحصیلات ابتدایی

افشار تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان «آزادی»  و  دورده دبیرستان را در مدرسه «فروهر» تهران با رتبه اول در حوزه امتحانی به پایان برد.

دانشگاه و تحصیلات تکمیلی

بانو افشار پس از آن در کنکور دانشگاه شرکت کرده و در سال  1338 در دوره لیسانس «دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران» پذیرفته شد. سپس در دوره فوق لیسانس در «دانشگاه ملی ایران» و دررشته «حقوق جزا» ادامه تحصیل داد و با تنظیم دو پایان نامه تحصیلات خود را به پایان برد. او پس از آن در سال 1354حائز شرایط ادامه تحصیل درسیکل اول دوره آموزش های دکترای حقوق تطبیقی دانشگاه استراسبورگ شده و با رتبه سوم بین 80 حقوق دان،  موفق به اخذ دانشنامه از دست مدیریت وقت دانشگاه تهران گردید. وی در سال 1357طی سفری به ایالات متحده، موفق به اخذ پذیرش دکترا و همچنین دستیاری آموزشی از دانشگاه آلبانی واقع در ایالت نیویورک در رشته حقوق شد که البته به دلیل وقوع انقلاب در ایران، این تحصیلات نیمه تمام مانده و به ایران بازگشت.

کار و زندگی خانوادگی و سیاسی

افشار بعد از اخذ لیسانس، در دانشکده حقوق به پیشنهاد ریاست وقت دانشکده حقوق دکتر موسی عمید، به کار در موسسه تحقیقات اقتصادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران زیر نظر شادروان دکتر کریم سنجابی مشغول شد. او به عنوان کارشناس رسمی تحقیقات فعالیت کرده و در طرح های تحقیقاتی گوناگون اقتصادی، کشاورزی و زیر بنایی و نیز تحقیقات حقوقی و ثبتی از جمله طرح تحقیقات میدانی و مطالعاتیِ بررسی زیربنایی و حقوقی، برای احداث سد زاینده رود حضور داشت.

در سال 1344 با توصیه الهیار صالح و به تعبیری خواستگاری توسط دکتر سنجابی برای حسن خرمشاهیاز اعضای فعال جبهه ملی ایران و یار جهان پهلوان تختی، با ایشان پیمان بست که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های فیروزه و فرزاد می باشد.

فرشید افشار- حسن خرمشاهی- غلامرضا تختی

 

بانو افشار از سال 1372 به عنوان وکیل پایه یک وکالت دادگستری و تحت عنوان کارشناس رسمی دادگستری نیز مشغول به فعالیت می باشند.

عضویت در جبهه ملی

اگرچه آغاز عضویت خانم افشار در جبهه ملی ایران از دوران دانشجویی بوده ولی حضور رسمی و فعالیت ایشان در شورای مرکزی از سال 1358 بوده است که در کنار مرحوم حسن خرمشاهی صورت گرفت. خانم افشار در سال 1382 و در پلنوم الهیار صالح، نیز با رای  اعضای پلنوم مجددا به همراه همسرش محمدحسن خرمشاهی، به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی در آمده و به درهیأت رئیسه شورا، به سمت دبیری منصوب انتخاب شد و این عضویت تاکنون ادامه دارد. او با بیش از چهل سال حضور مستمر در شورای مرکزی جبهه مل ایران یکی از دیرپا ترین اعضای شورای مرکزی می باشد.

بانو افشار در این سال ها در سازمان نویسندگان و پژوهشگران، سازمان حقوق دانان وسازمان زنان جبهه ملی ایران عضویت داشته و مسئولیت سازمان زنان جبهه ملی ایران را از سال 1382 تاکنون برعهده او بوده است.

تألیفات و فعالیت های مطبوعاتی:

  • مشارکت در تهیه و تدوین سالنامه دانشکده حقوق در سال 1341
  • تهیه گزارش «مرحله اول طرح آبخور سد زاینده رود» برای دانشگاه تهران، سال 1344
  • مقاله، کتاب شناسی اقتصادی به سبک سازمان ملل (یونیدو) در مجله تحقیقات اقتصادی، جلد آخر، سال 1356
  • کتاب، یادنامه «هشتمین سالگرد درگذشت دکتر محمد علی خنجی»، سال 1358
  • مقاله، بررسی و تحقیق در خصوص قوانین و مقررات اصلاحات ارضی در مجله تحقیقات اقتصادی، سال 1345
  • کتاب، مجموعه شعر، «زاینده رود»، چاپ دوم، سال 1383، انتشارات مدیسه
  • کتاب، مجموعه شعر، «البرز و فصل اقاقی»، سال 1386، انتشارات مدیسه
  • همکاری دیرینه با مطبوعات کشور از زمان شرکت در دوره های خبرنگاری روزنامه اطلاعات تاکنون و همکاری با مجله های امید ایران، ایران مهر، نگین، ایران فردا، چشم انداز ایران و روزنامه اطلاعات.