دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه برجسته ترین ها

نقض حقوق بشر در دانشگاه‌ها را محکوم می‌کنیم

جنبش دانشجویی ایران از آغاز تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است و همواره نقش خود را نسبت به جامعه ادا نموده و چه بسیار خوشنامان و گمنامانی که با نیت اعتلای میهن و سعادت مردم در این عرصه هزینه داده‌اند. هم اکنون حضور عده زیادی از دانشجویان در داخل زندان ها شاهد این مدعاست .فعالان این عرصه همیشه ی تاریخ در بزنگاه‌ها حاضر بوده و از سنگر دانشگاه صدای ملت را فریاد زده و با مشت برافراشته در مقابل جباران قدرتمدار ایستاده‌اند.امروز پس از گذر از فاجعه پاندمی جهانی کرونا و عبور از مشکلات عدیده آموزش مجازی، دانشگاه در حالی پذیرای حضوری دانشجویان شده که  گویی دانشجویان چون گروگان و زندانی به بازداشتگاه قدم می‌گذارند، فضای اختناق و استبداد سیستماتیک در محیط آکادمیک طوری شدت یافته که یادآور ظهور مجدد انقلاب فرهنگی و آغاز یک مدیریت طالبانی در فضای آموزش عالی کشور است. اگر تاکنون بسیاری از دانشجویان با قهر و انزوای خودخواسته و یا انفعال و کناره‌گیری از نقش اجتماعی و سیاسی دانشجویی خود موضع مخالفت با نظام حاکم را نشان می‌دادند، با دخالت آشکار و فعالیت شدید قوای حراست و اطلاعاتی در داخل دانشگاه و تجاوز و تعرض به حریم شخصی دانشجویان و وضع قوانین نانوشته جنسیتی این انفعال و عدم پیوند تبدیل به تضاد و تقابل کامل می‌گردد و دانشجویان را ناچار به اعتراض آشکار می‌کند. بنا بر گواه تاریخ، ایجاد چنین فضای استبدادی و خفقان‌آور در دانشگاه و بستر جامعه هرگز در جهت بستر فرهنگی و تاریخی مردم ایران نبوده و بیش‌تر موجبات نارضایتی عمومی را فراهم می‌آورد.

سازمان دانشجویان و دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران ضمن حمایت قاطعانه از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های کشور، چون دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و… از دانشجویان کشور برای برقراری و استقرار تشکلات و سازمان‌های دانشجویی مستقل تا محقق شدن کامل مطالبات و بهبود شرایط موجود حمایت کرده و جانبداری خود را از مفاد قطعنامه اعتراضی دانشجویان که توسط دانشجویان دانشگاه علم و صنعت قرائت شد به طور کامل اعلام می‌نماید.

از سوی دیگر سخن این سازمان با  نظام حاکم و مدیریت  آموزش عالی و متولیان دانشگاه های کشور این است: هدف از وضع چنین قوانین نانوشته و ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه، آن هم در شرایطی که مهاجرت تحصیلی تبدیل به آرزو و هدف آحاد دانشجویان و اکثریت جوانان شده است، چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که حداقل در شرایطی که گسست بین صنعت و دانشگاه در شرایط بغرنجی به سر می‌برد، بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه ناامیدکننده بوده و نظام وظیفه اجباری پس از دانشگاه همچون پتک سرکوب استبداد بر سر بسیاری قرار گرفته است، محیط دانشگاه از بابت فعالیت جنبی فرهنگی و فکری و ورزشی محیط آرام و مناسبی باشد؟ مسئولین امر باید پاسخگو باشند که چرا دانشجویان به صورت مستقل و آزاد باید از انجام امور اجرایی و مدیریتی دانشگاه محروم بوده و نظارت دانشجویی بر دانشگاه وجود نداشته باشد؟ نهادهای ذیربط باید پاسخ دهند که چرا دانشجویان نسبت به وضع سیاست‌های مداوم پولی سازی آموزشی و قوانین سفت و سخت و غیر قابل انعطاف آموزشی و رفاهی که روز به روز تغییر می‍‌کنند حق هیچگونه اظهار نظری ندارند؟

سازمان دانشجویان و دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران به عنوان یکی از پرچمداران و پیشکسوتان فعالیت دانشجویی ایران در دوران پیش و پس از انقلاب هشدار می‌دهد برای دانشجویان امروز کشور، که نه اکنون چیزی برای از دست دادن دارند و نه در آینده بدین گونه که کشور اداره می شود،چیزی برای از دست دادن خواهند داشت، حق زیست و عدم دخالت و تعرض در حریم شخصی و حق برخورداری از تشکلات دانشجویی از حق های بنیادین  این قشر محسوب می‌گردد و ادامه سیاست و روند موجود جز لکه‌ای سیاه در کارنامه صاحبان امر نخواهد بود.

پاینده باد ایران ، بر قرار باد حاکمیت مردم سالاری ملی

سازمان دانشجویان و دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران

 یازدهم اردیبهشت ماه 1401 خورشیدی