دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه برجسته ترین ها

مکتب مصدق

 

14 اسفند1401 مصادف با پنجاه وششمین سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران است. دکتر مصدق در مدت بیش از هفتاد سال زندگی سیاسی خود،با طرز تفکر و گفتار و کردار خویش الگویی را در این سرزمین به یادگار گذاشت که در مجموع باید «مکتب مصدق» نامیده شود.

مصدق ساده زیست،پاکدست و درستکار بود و درتمام مسئولیت ها و مناصبی که داشت نه تنها  خودش هرگز به اموال مردم دست درازی نکرد بلکه در حوزه مدیریتش امکان نادرستی وفساد مالی به هیچکس را نداد به طوری که حتی سرسخت ترین دشمنانش نتوانستند کمترین نقطه ضعف مالی در او و خانواده و همکارانش پیدا نمایند.مصدق به آزادی و حاکمیت ملی عمیقا باور داشت.او اوج اعتقادش به آزادی قلم و بیان و آزادی فعالیت سیاسی را در دوران نخست وزیری با تامین آزادی برای مخالفانش و تحمل انواع هتاکی آنان به وضوح به همگان نشان داد.مصدق به استقلال و عدم وابستگی به قدرت های بیگانه با تمام وجود پای بند بود،تا آنجا که تفکرش در مورد استقلال طلبی و عدم وابستگی مایه فکری برای شکل گرفتن جنبش غیر متعهدها در جهان گردید.او ملی کردن صنعت نفت را صرفنظر از استیفای حقوق مادی ملت ایران،به قصد تامین استقلال کشور و رهایی از سلطه شرکت نفت انگلیسی که در تمام شئون این کشور مداخله می کرد، به انجام رسانید.تکیه مصدق به آزادی و استقلال را در جای جای سخنانش و درتمام عملکرد سیاسیش به روشنی می توان دید.مصدق با وجود داشتن اعتقادات مذهبی،به لزوم جدایی عقاید دینی از نهاد حکومت به شدت باورمند بود تاآنجا که برخی از دین گرایان،با او به ستیز برخاستند و در کودتا علیه دولت ملی او مشارکت نموده و با کودتای بیگانه ساخته همراهی کردند.

مصدق همواره به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه تاکید داشت.او به منظور حمایت از کارگران و زحمتکشان ،سازمان تامین اجتماعی را بنیان گذاشت.مصدق در مدت زندگی سیاسی خود هرگز به مردم دروغ نگفت و وعده دروغ به آن ها نداد و در صدد فریب مردم و خدعه کردن برنیامد.

مصدق به حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران به شدت باور داشت. او در جریان نهضت ملی کردن نفت،به ویژه بر شمول قانون ملی کردن نفت بر جزایر بحرین تاکید ورزید و بر تملک ایران بر بحرین پای فشرد.

مصدق در حفظ منافع ملی در برابر قدرت ها ثابت قدم و استوار بود و همان گونه که نفت را از چنگال دولت استعماری انگلیس خارج کرد،شیلات را نیز ملی کرد وحق ماهی گیری در دریای مازندران را از اتحاد جماهیر شوروی باز پس گرفت.مصدق در سیاست خارجی خواهان صلح و دوستی و مراوده با کلیه کشور های جهان بود.او به نعامل با تمام جامعه جهانی توام با احترام متقابل و حفظ استقلال ملی اعتقاد داشت.مصدق در اداره اموری که به افراد محول می کرد،به تخصص و دانش آن ها در زمینه مسئولیتشان نگاهی ویژه داشت.به همین دلیل همکارانش را در هر زمینه از بهترین متخصصان و صاحب نظران برمی گزید.

مصدق به اوضاع اقتصادی کشور و رفاه مردم توجهی مخصوص داشت.در دوران حکومت دولت ملی او با این که نفت صادر نمی شد و درآمد نفتی وجود نداشت بیلان اقتصادی کشور مثبت شد و صادرات ایران بر واردات فزونی پیدا کرد و با آن سیاست اقتصادی ملی معیشت مردم و رفاه آنان در وضعیتی کاملا مطلوب قرار گرفت.مصدق در دوران کوتاه 28 ماه زمامداری خود،علاوه بر اقدام بزرگ ملی کردن نفت،ملی کردن شیلات،تاسیس سازمان تامین اجتماعی،آغاز لوله کشی آب در شهرها را عملی نمود.علاوه بر این ها لوایح سودمندی مانند لایحه استقلال دانشگاه،لایحه تاسیس کانون مستقل وکلای دادگستری،لایحه اختصاص پنج درصد از درآمد شهرداری ها برای ساختن مدرسه را نیز به اجراء گذاشت.

این افکار و این کردار مشخصات مکتب مصدق است که دولت او را از همه ی حکومت های دوران معاصر،چه پس از انقلاب مشروطیت و چه بعد از کودتای 28 مرداد32 و چه نسبت به عملکرد قدرتمداران جمهوری اسلامی پس از انقلاب 57 متمایز می نماید.

جبهه ملی ایران در پنجاه وششمین سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق،به راه و روش آن بزرگ مرد تاریخ باورمند است.و راه مصدق یعنی تحقق آزادی ها ،استقلال سیاسی و عدم وابستگی،عدالت اجتماعی،جدایی دین از حکومت،حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی و استقرار حاکمیت ملی را راه رهایی ایران از بحران های هولناک اقتصادی،سیاسی و اجتماعی امروز این کشور میداند.

شورای مرکزی جبهه ملی ایران

تهران-چهاردهم اسفند ماه 1401 خورشیدی