دسته‌ها
اخبار جبهه ملی ایران اعلاميه و بيانيه برجسته ترین ها

روز کارگر را به کارگران شرافتمند ایران تبریک می گوییم

 

روز جهانی کارگر در حالی فرا می‌رسد که کارگران ایرانی به طور روزافزونی زیر فشارهای کمرشکن اقتصادی قرار گرفته‌ و با شدیدترین بحران های معیشتی روبرو می باشند. آنچنان که یکی از مسئولان تشکیلات کارگری رسمی خانه کارگر تاکید داشته است که حداقل دستمزد کارگران تنها کفاف خرج ۹ روز از زندگی یک خانواده را می‌دهد.افزون بر این نامکفی بودن دستمزد کارگران، بسیاری از کارگران هم در شرایطی قرار دارند که در پی سیاست‌های غلط اقتصادی حکومت جمهوری اسلامی، بعضا چند ماه و یا حتی چند سال است که دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.اما این تنها فشارهای اقتصادی نیست که روزگار کارگران ایرانی را تلخ‌تر از زهر کرده است. کارگران ایرانی هم مانند سایر طبقات و اقشار جامعه ایران نه تنها از فشارهای اقتصادی در رنجند، بلکه متحمل فشارهای مضاعف سیاسی و اجتماعی نیز گشته‌اند.بطوری که تعداد زیادی از کارگران به جرم حق طلبی از کار اخراج و یا در زندان های قرون وسطائی به بند کشیده شده اند.  کارگران ایرانی بر خلاف مقررات سازمان‌ بین‌المللی کار از حق تشکیل سندیکاهای صنفی مستقل محرومند و هرگونه اعتراض صنفی و معیشتی آنها نیز با نگاهی امنیتی مواجه می‌شود. علاوه بر این بخش وسیعی از کارگران هم با قرار گرفتن به شیوه‌های ظاهرا قانونی ویا کلا بطور غیرقانونی در خارج از گستره شمول قانون کار، ناگزیر از تن دادن به قراردادهای کوتاه‌ مدت کاری با کمترین میزان امنیت شغلی می‌شوند.

جبهه ملی ایران به عنوان سازمانی که رهبران آن از پیشگامان وضع قوانین کار در کشور و بنیانگذار سازمان تامین اجتماعی جهت حمایت از کارگران بوده‌اند، همواره دارای حساسیت و احساس مسئولیت توام با نگاه چندجانبه‌گرا به مسائل کار و کارگری در کشور بوده است و وضعیت تاسف‌بار کنونی حاکم بر روابط کار در کشور را محکوم می‌کند.

جبهه ملی ایران ضمن شادباش اول ماه مه روز جهانی کارگر به کارگران، اعم از هم‌وطنان ایرانی و هم‌تباران افغانستانی شاغل در ایران که اغلب با مشکلات مضاعف اقامتی هم مواجه هستند، امید دارد که با قرار گرفتن مسیر تحولات آینده کشور بر مبنای عدالت اجتماعی،وبا استقرار حاکمیت ملی، زمینه‌ لازم برای بهبود شرایط عمومی روابط کار در کشورمان فراهم بیاید و قطعا جبهه ملی ایران نیز برای نیل به این مقصود از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

زنده وگسترده باد خیزش آزادیخواهانه و استقلال طلبانه ملت غیور ایران

شورای مرکزی جبهه ملی ایران

تهران- دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲